(10) Ett misstag, ett telefonsamtal och en fågel

Jag sitter med mobiltelefonen i handen.

 

Mobilen är sällan påslagen annat än när jag ska ringa. Om någon vill mig något har jag ju en hemtelefon. På den kan man alltid nå mig. Förutom när jag inte svarar med flit. Vilket händer.

 

Dessutom har mobilen en inbyggd telefonsvarare när den är avstängd. Jag får meddelanden skickat till mig om någon sökt mig. Det är en fin funktion min teleoperatör tillhandahåller. Den får mig att känna mig lite speciell. Jag kan hålla mig social samtidigt som jag undviker opåkallad strålning. Så skulle jag inte få göra om Nora var här. Slöseri, skulle hon ha sagt. Varför ha en mobil om man inte använder den fullt ut, är precis det hon skulle ha tyckt i frågan. Nonsens, skulle hon sagt om strålningsriskerna. Jag är inte den mest belästa typen, men jag vet ett och annat. Och nu råkar det vara så att jag läst ett och annat om just strålning. Konsekvensen av för hög strålningsdos kan bli ödesdiger. Det är ett exempel på mitt vetande. Sen kan jag ett och annat om transformers, men det hör inte hit. Det var en liten bit av mitt intellekt det. Jag är nöjd med det jag åstadkommit i frågan om strålning. Jag har tagit något abstrakt och gjort det till något konkret. Jag har tagit ställning. Om Nora inte tycker om saken så är det inte mycket jag kan göra. Inte hon heller.


Det är vanligt att man i förhållanden kompromissar. Och det är just vad som hänt. Jag och mobilen. Den vill kanske bli startad, men jag vill inte dö. I alla fall inte på det sättet. Så nu startar jag den alltså när jag behöver den och inte annars. Slutdiskuterat.       

 

Vilken modell det är har alltid varit ett mysterium. Modellnumret är nämligen bortnött. Jag vet att det är en Nokia, men det är allt. Eller vissa slutsatser kan jag dra genom att titta på den. Jag ser exempelvis att den är blå, och att den har en antenn. Med de observationerna kan jag leda mig till att den har ett par år på nacken. Mobiltelefoner är ju väldigt små nuförtiden. Men det är inte min. Den är något annat. Den är blå.   

 

Hursomhelst, så sitter jag här och tvekar. Ska jag ringa eller inte?

 

Upprinnelsen till det hela var att jag för några dagar sedan fick för mig att jag gjort ett misstag. Den tanken smög sig på något olustigt må jag säga. Och nu försöker jag jaga ut den.


Bort. Väck. Ut. Nu. Men det går nog inte så lätt. När tiden står stilla gör tankar det också.

Och den här tanken är som en fågel som tog sig in genom den öppna dörren vid stugan någon oskyldig sommar, men sen inte kunde ta sig ut. Fågeln flaxar vettskrämd och försöker tränga igenom glaset. Vilket inte går. Men det finns ingen annan väg ut heller, dörren är stängd och ägarfamiljen har åkt. Kanske för alltid, kanske inte. Och kvar i stugan är fågeln. Jag glömde berätta att det är en väldigt liten fågel. Kanske den allra minsta. Ingen vet heller vad som kommer att hända med den. Allra minst jag.   

 

Nu ringer jag. Någon svarar.


Kommentarer
Postat av: Nina

Det är inte så lite modigt att våga ringa! Jag vågar inte alltid ringa när jag inte ens tror att jag har gjort ngt misstag. När jag tror att jag är misstagsfri är jag rädd för tfn ibland. Den är lite läskig. Därför är den stängd ibland och jag har inte ngn hemtfn. Det är skönt.

Postat av: Karin karin

bra. sen kan du prata hela natten lång.
http://www.absolutemobile.se/stralning.asp - införskaffa och du mår bra!
vi kan nu efter ditt inlägg dra slutsatsen att nokia lyckats göra en riktigt hållbartelefon, som är blå

2007-03-08 @ 14:54:57
URL: http://4ebloggen.blogspot.com
Postat av: Anonym

**
jag har ett liv som medför att jag får många parfymer. Jag orkar inte lägga ut dem en och en på tradera så jag lottar ut dem till mina läsare.
¨¨
¨¨
¨¨

2007-03-13 @ 13:20:46
URL: http://annawintour.blogg.se
Postat av: malle

bra skrivet :)
ang fågeln...nej ingen kan förutse framtiden :)

2007-03-13 @ 13:51:03
URL: http://brilliance.blogg.se
Postat av: Anonym

Har du skapat en hel blogg för detta????

2007-03-13 @ 13:57:23
Postat av: Ester

Ville bara säga att jag gillar det du skriver...och sättet du formulerar dig på.

2007-03-13 @ 15:44:53
URL: http://missesters.blogg.se/
Postat av: Mats Bengtsson

Haha, fan vad störtskön kommentar du skrev i IZzas blogg ;D

2007-03-13 @ 19:17:45
URL: http://myshit.blogg.se
Postat av: Anonym

saknar du din flickvän?

2007-03-13 @ 20:23:53
Postat av: lebben på webben

herrejösses. spännande detta.
du har nog redan hittat ett par nya lampor om du vågade ringa..

2007-03-13 @ 20:53:18
URL: http://blogg.aftonbladet.se/1044
Postat av: Steven

Jag tycker du skriver på ett bra sätt men såg att du endast lyckats pränta ner 10 stycken postningar på 3 månader! Jag tänkte följa bloggen men om du uppdaterar den en gång i veckan så är det ju inte direkt skoj och någor man pallar läsa...

2007-03-13 @ 22:58:37
Postat av: Steven

Jag har nu läst igenom din blogg och jag underdrev i min tidigare post, du skriver inte bara på ett bra sätt, du skriver fan strålande !! Ironiskt, roligt och på ett spännande sätt. Är du författare i grunden kanske ? annars kan jag säga att det är något för dig !! posta mera...fort ...fort

2007-03-13 @ 23:29:40
Postat av: Eva

Jag tycker att din blogg har ett fantastiskt bra upplägg. Jag ser med spänning fram emot nästa inlägg.

2007-03-15 @ 16:35:57
Postat av: Elma

Finns det något tråkigare än en blogg som inte uppdateras :(

2007-03-17 @ 23:03:29
Postat av: Lala

Antar att samtalet slutade bra eftersom bloggen inte uppdaterats sedan dess! :-D Ljus i lägenheten igen, hoppas jag!

2007-03-19 @ 13:54:46
Postat av: Samajra

Man ska gå efter magkänslan!

2007-03-20 @ 12:54:57
URL: http://samajra.blogg.se
Postat av: Hanna

Fullkomligt lysande text, men kan detta vara på riktigt?

2007-03-22 @ 12:19:36
Postat av: Mig

Hej allihopa. Tack för alla fina kommentarer. Och till Hanna och alla andra tvivlare, Jag finns och existerar.

Okänd: Ja, Jag har skapat en blogg för detta.

Steven och Elma: Jag ska försöka bättra mig angående snabbare inlägg. Men jag har ju Gösta också. Han behöver mig.

Lpw: Du är bara för snäll. Men jag vet inte det jag. Lampor är trots allt lampor.

Karin karin: tack för din support och tips.

Mats, Eva, Lala, Samajra, Ester och Nina, TACK.

2007-03-23 @ 12:25:02
URL: http://godtrogen.blogg.se
Postat av: Hanna

Hahahaha! Klart du existerar. Men! (Och jag veeet att du redan förstått detta:) Vad jag vill veta är om du skriver detta på skoj eller om allt detta verkligen inträffat?

2007-03-26 @ 10:13:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback