(9) Mat för två

Det finns färre och färre saker att äta. Grötgrynen har tagit slut. Idag har jag ätit kaviar med pasta. Det satt hårt inne att gå ifrån en fast rutin. Grötrutinen. Det känns i hela kroppen att något har förändrats. Saker och ting är inte som de var igår. Jag känner mig lite orolig. Nya känslor bubblar upp. De verkar komma från magen.


Jag gjorde en miss i kalkyleringen när jag trodde att gröten skulle räcka några dagar till. Jag har ransonerat till en person. Problemet är Gösta, det har framkommit att han fullkomligt älskar havregryn. Okokta.

Och inte bara det...


Jag hade testat allt: lingonsylt, kaviar, brunsåspulver, isbitar, ja you name it. Inget dög. Jag var redo att ge upp. Men gjorde ett sista försök. Jag blandade ris-, havregryn, pasta, quinoafrön och solroskärnor. Quinoafröna har Nora lämnat efter sig. En hel påse. Hon tyckte om att testa sånt. Nya saker. Det kan vi ha i sallad, sa hon. Det måste vara över ett halvår sedan.


Av solroskärnorna fanns bara några kvar på botten. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med dem tidigare, så jag har ätit dem som snacks framför teven. Det var ingen succé. Inga ostbågar direkt. Min far kallar sånt för hamstermat. Frön och nötter (sallad kallar han för kaninmat). Hans ord ekade i mitt huvud, och jag tänkte att det kanske var av en anledning han kläckte ur sig sånt. Nämligen att det faktiskt är hamstermat. Det var så jag fick idén.


Och Gösta verkar gilla det. Det förstod jag på nästan med en gång när jag stoppa ner matskålen med den nya blandningen. Gösta låg och sov, men han fick snabbt upp vittring. Han anade först ugglor. Vad har han nu hittat på tänkte han säkert. Allt jag gett honom har ju varit en besvikelse, förutom hamburgerbrödet som han nafsa lite på.


Först körde han ut nosen ur öppningen till sitt hus. Han har en väldigt snabb nos. Sniffa hit och dit. Sen såg jag att han fick upp hoppet. Hoppet om mat. Ätlig sådan. Och någonstans insåg han att det inte var det vanliga skräpet han har fått förut. Nu blev det helt plötsligt bråttom. Han går skytteltrafik mellan lyan och matskålen medan jag förundrat ser på. Gösta verkar tro att jag snart ska ta ifrån honom maten. Eller att någon annan ska göra det. Frågan är bara vem. Såvitt jag vet bor han själv i sin låda. Ingen konkurrens alls. Men jag kan inte säga hur hamstrar tänker när det kommer till mat. Det har säkert med instinkt att göra.  


Gösta verkar nöjd tillslut. Han tar ett par varv runt i lådan. Sniffar och tittar lite, innan han beger sig in i boet. Nöjd och belåten. Och är han nöjd så är jag nöjd.


Efter några veckor av motgång, kommer äntligen något annat. Jag har tagit ett steg i någon riktning. Framåt, bakåt, höger, vänster, upp eller ner, det spelar ingen roll. För mig är steget det viktigaste. Riktningen på steget får någon annan avgöra. 


Kommentarer
Postat av: Karin karin

testa matbud vettja
jag är så klipsk

Postat av: ylva

När man funderar över hamstrars matvanor kan en tumregel vara att hamstrar hamstrar :)

2007-03-01 @ 15:45:26
URL: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hamstra
Postat av: Mig

Vad nu.

2007-03-01 @ 16:57:44
URL: http://godtrogen.blogg.se
Postat av: Bay

Jag kan bli din nya flickvän och ta hand om gösta, haha.

2007-03-01 @ 18:54:02
URL: http://bay.blogg.se
Postat av: fröken Främling

intressant blogg :)

2007-03-01 @ 19:08:12
URL: http://melankoliskt.blogg.se
Postat av: fröken Främling

intressant blogg :)

2007-03-01 @ 19:15:36
URL: http://melankoliskt.blogg.se
Postat av: Karin karin

matbud vettja.

2007-03-02 @ 03:15:07
URL: http://4ebloggen.blogspot.com
Postat av: lebben på webben

du ser, fast du inte vet det än har du redan hittat din första nya lampa.

2007-03-04 @ 10:08:28
URL: http://blogg.aftonbladet.se/1044
Postat av: Frankie

Rostade solrosfrön med lite salt på till dig själv, det är bättre än ostbågar. Nästan. Orostade smakar inte lika gott. Du skriver som jag känner mig förresten. Fast jag har aldrig haft några lampor. Vilket är bäst?

2007-11-18 @ 02:06:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback