(11) Inte för intet

Jag är inte en apa. Jag är inte ung, inte heller gammal. Jag är inte polis. Jag är inte kroat. Jag är inte upplyst (långt ifrån). Jag är inte orange. Jag är inte en mameluck (det vet jag knappt vad det är, men jag vet att jag inte är en sådan). Jag är inte en matlåda. Jag är inte känd. Jag är inte Trazan. Jag är inte en ett hårstrå på min fars kala hjässa. Jag är inte någon kloakdykare (det var längesen). Jag är inte en Britta. Jag är inte dunder och brak. Jag är inte musikstycket Hotel California. Jag är inte Bredäng. Jag är inte bokstaven b. Jag är inte kebab.  

Jag är inte. Jag är inte... jag är en idiot.

 

Den här leken är rena vansinne. Jag kan vansinne när jag ser det. Och den leken är det. Jag hade fått för mig att inte-leken var mer vägvinnande. Nu känns den bara lönlös. Vad jag är lär jag inte få reda på genom inte-leken.

 

I och för sig kan den säkert fastställa vad jag är, dock inte inom en tillfredställande tidsram. Även om jag har tid, så har jag inte så mycket av den. Jag kan ju inte sitta hela dagarna och säga jag är inte. Det går bara inte. Även om jag inte gör mycket, så har jag faktiskt bättre saker att göra än det.

 

Jag ringde min mor tidigare. Om det var någon jag behövde prata med så var det hon. Det blev inte så dramatiskt som jag trodde. Jag berättade om Nora, att hon inte var kvar här. Fast jag sa inget om när hon försvann. Efter 7 år verkar tid inte vara av viktig betydelse än då. Dagar, veckor, månader, hit eller dit spelar tydligen ingen roll. Det har jag lärt mig. Det är mycket man ska lära sig här i livet. En sak jag har lärt mig är att tid är tid och inte någonting annat. Och att tid inte behöver vara viktigt.  

 

Jag hörde att hon blev nedslagen. Men hon höll det inne. Troligen för att far var i närheten. Far har haft svårt för Nora. De har bara träffats en gång, det räckte uppenbarligen. Förenklat kan man säga att far är en man av gamla värderingar och Nora en tjej av nya. Det var där någonstans det slant. Far talade efter det inte mycket med mig heller. Några korta meningsutbyten över telefon när tillfällen gavs. Min far har i och för sig aldrig varit den överkonverserande typen. Jag vet inte om han kände att jag svek honom på något sätt. Jag kände mig klämd, och visste inte vad jag kunde göra åt situationen.

 

Mor vill att jag ska komma hem ett tag. Jag är tveksam. Jag har saker att göra. Saker och ting som behöver mig. Jag måste till exempel ta hand om Gösta, sa jag. Men min mor menar att han överlever några dagar. Ge honom lite extra mat och vatten så klarar han sig. Det lät som om hon tala om en blomma. Det säger du, sa jag. Mina föräldrar bor i en mindre stad än jag gör. Det är egentligen inte långt, 2-3 timmar med tåg. Jag sa att jag ska kolla min kalender och återkomma.

 

Att åka dit känns inte bra. Det känns till och med osäkert. Osäkra kort är inget jag spelar på i ett läge som detta. Det skulle dock lösa matproblemet. Om än bara tillfälligt.

 

Och mat är gott. 


Kommentarer
Postat av: Mats Bengtsson

Du skrivet mycket bra. Du skriver precis så som jag vill att folk ska skriva, för det är så kul att läsa.
Jag ska nog testa inte-leken. Om du tittar in i min andra blogg någon dag, kanske på måndag eller torsdag, så finns det säkert en inte-lek där. http://myshit.blogg.se/today är adressen du ska knappa in om du vill komma till mitt lite udda ställe. Tack för en bra blogg.
Jag säger: Hejdå kompis. Vi är säkert inte kompisar men om du är det så vill jag inte ha missat att säga "Hejdå kompis".

Postat av: carmie

Ni kanske blir vänner och då är det bra att börja tidigt.

Hej kompis

2007-03-23 @ 19:12:49
URL: http://4ebloggen.blogspot.com
Postat av: Nina

Mat är sannerligen gott. Och det blir bara godare ju mindre man har av det. Kan inte din mamma laga en massa mat ohc sätta med en kurir på tåget till dig?

Det låter väldigt trist för en Gösta att vara ensam ensam i en lgh utan lampor.

2007-03-24 @ 12:23:21
URL: http://www.ninaiscool.com/
Postat av: kix

Det här är riktigt bra. Låt inget störa utifrån. Bara fortsätt. Kommer bli kanon.

2007-03-26 @ 02:56:02
URL: http://kix1.blogg.se
Postat av: Blåst

Är det månne Erlend Loes svenska tvillingbror som börjat blogga? Lycka till med allt hursomhelst.

2007-03-26 @ 08:40:46
Postat av: Stefan

fett! så rakt på sak

*bugar*

;)

2007-03-26 @ 21:43:51
URL: http://sakersomsuger.blogspot.com
Postat av: Marianne

Vad bra du skriver! Väldigt "Naiv. Super", härligt. Tack för besöket, du är välkommen när du vill - jag kommer definitivt att komma tillbaka hit :-)

2007-03-27 @ 13:00:32
URL: http://marre.blogg.se
Postat av: Lena Skogström

Du har nog skrivit fel, enligt mig så är du både apa och gammal. Om du sedan är kroat vet jag inte men du är säkert från något konstigt land långt borta. JA ! Du är en idiot.

2007-03-27 @ 17:13:44
Postat av: Zombielicious

Det kan ju kanske vara lite skönt att komma hem en stund. Låta någon annan pyssla om en lite. Och så kan du kanske lappa ihop relationen lite med din far?

2007-03-29 @ 10:43:39
URL: http://zombiefied.blogg.se
Postat av: Janne Walkehasari

Folk som du, som uppdaterar sin blogg max en gång varje två veckor borde inte få skriva blogg tycker jag. Det borde vara straffbart att bete sig som du gör.

2007-03-30 @ 23:14:38
Postat av: Fanny

Människa! Skriv mer blogg för i hela farao.

2007-04-01 @ 17:51:58
URL: http://fannymarieaimee.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback